XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W Polsce przybywa prywatnych samolotów

W Polsce przybywa prywatnych samolotów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O ok. 25 proc. wzrosła z końcem ubiegłego roku liczba uprawnionych do pilotowania, a prywatnych samolotów było o 20 sztuk więcej niż pod koniec 2010 r. - wynika z najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

"31 grudnia 2011 r. w Polsce zarejestrowano 1138 samolotów, o 20 więcej niż w 2010 r., a 2665 osób miało uprawnienia do prowadzenia maszyn silnikowych" - poinformowała PAP Karina Lisowska z biura prasowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Więcej prywatnych samolotów i pilotów amatorów, to większy ruch na polskim niebie. Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej - instytucji, która nadzoruje ruch lotniczy nad Polską - uważa, że w tym roku także wzrośnie liczba lotów w tej grupie. Jednak nie jest łatwo ruch ten oszacować - zaznaczył.

Według statystyk ULC w grudniu 2010 r. było zarejestrowanych 1118 samolotów. Tymczasem w najnowszym raporcie KPMG podano, że w styczniu 2011 r. w Polsce zarejestrowanych było 2215 statków powietrznych.

Różnica wynika z tego, że KPMG uwzględnia też maszyny ultralekkie, czyli takie, które można pilotować mając tylko tzw. świadectwo kwalifikacji. Do sterowania cięższych samolotów konieczna jest licencja pilota. Oba certyfikaty wydaje ULC.

Grzegorz Hlebowicz powiedział, że w ubiegłym roku wpływ na popularność prywatnych lotów miała nie tylko rosnąca liczba licencji i samolotów, co dni, w których można było latać, czyli pogodnych z dobrą widocznością.

Aby uzyskać uprawnienia do pilotowania samolotów ultralekkich, czyli o masie startowej poniżej 495 kg należy ukończyć szkolenie i zdać dwa egzaminy. Teoretyczny kosztuje 50 zł, a praktyczny - 60 zł, jednak niezbędne jest wcześniejsze szkolenie, co wiąże się z wydaniem kilkunastu tysięcy złotych. Kurs przygotowawczy dla pilotów cięższych samolotów jest o kilka tysięcy droższy.

Jak wyjaśnia Karina Lisowska z ULC, świadectwa kwalifikacyjne trzeba obowiązkowo odnawiać co roku. Także rok ważne są licencje dla pilotów turystycznych w wieku powyżej 50 lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Polsce przybywa prywatnych samolotów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!