XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W tej branży Polska konkuruje z największymi

W tej branży Polska konkuruje z największymi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska, która jako pierwsza wprowadziła w 2013 r. przepisy dotyczące komercyjnego wykorzystywania dronów, jest liderem w branży bezzałogowców w Europie i wielu może się od nas uczyć. By jednak polskie firmy mogły być konkurencyjne na rynku światowym, konieczna jest inwestycja w kompetencje. Podobnie jak regulacje prawne, gwarantujące bezpieczeństwo w ruchu powietrznym.

  • Polska jest europejskim liderem systemów dronowych. Aby konkurować z największymi, trzeba inwestować w kompetencje. 
  • Jak zgodnie podkreślają eksperci, ciągle brakuje regulacji prawnych porządkujących ruch powietrzny z udziałem bezzałogowców.
  • Potencjał sektora dronowego dostrzegają nie tylko rządy czy podmioty prywatne, ale również samorządy, choć tu wciąż jest to branża niedoceniana.

Paneliści sesji "Drony w polskiej gospodarce" podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego nie mieli wątpliwości – drony to sektor, który w Polsce ma się bardzo dobrze, ale branża oczekuje szybkiej nowelizacji i uchwalenia szczegółowych przepisów dotyczących wykorzystania technologii dronowych. 

– W przypadku dronów możemy z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że to sektor, który czeka na swoje odkrycie i wejście w punkt przegięcia. Jesteśmy o krok od wprowadzenia smartfonów. Myślę, że to właściwa analogia. Wsparcie sektora dronowego jest jednym z  projektów flagowych realizowanych w  ramach Polskiego Funduszu Rozwoju – powiedział Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

Zaznaczył, że rząd dostrzega, iż Polska jako kraj ma bardzo duży potencjał – nie tylko w produkcji, ale w tworzeniu infrastruktury na potrzeby bezpiecznego korzystania z dronów i rozpoczęcia przygody z ich komercyjnym wykorzystaniem.
– Drony jawią się jako zabawka dla nie do końca wyrośniętych chłopców. Tymczasem mówimy o nowej płaszczyźnie ekspansji gospodarczej, w której mogą brać udział polscy naukowcy i przedsiębiorcy, a inni mogą wzorować się na naszych rozwiązaniach. To jeden z wyścigów, w których chcemy wziąć udział. Konieczne jest jednak stworzenie infrastruktury, która zagwarantuje, że drony nie będą powodować kolizji, ruch dronów będzie uporządkowany na wzór ruchu ulicznego – powiedział Wild.

Jak podkreślił Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Europie Polska jest jednym z kluczowych krajów, które liczą się w sektorze dronów. W temacie tym brakuje jednak regulacji prawnych.
– Pomysłów na biznes jest wiele, ale jako państwo musimy zagwarantować, żeby system był bezpieczny – technicznie i technologicznie, ale też z punktu widzenia prawnego. Potrzebna jest też koordynacja – mamy wiele działań, które dzieją się na poziomach małych i większych firm oraz administracji państwowej. Chcielibyśmy, żeby to było skoordynowane, by każdy, kto chce rozpocząć przygodę z dronami, wiedział, gdzie szukać informacji – mówił Samson.  

Zaznaczył też, że najwyższa pora, by zapanować nad dronami. 

– Będzie przepis, który będzie szedł z Europy, że drony będą musiały być zarejestrowane. Powstanie  system kar dla tych, którzy nie będą tego przestrzegać. To jest to, co nas czeka z punktu widzenia dużych regulacji, ale trzeba będzie to zweryfikować z możliwościami technicznymi. Chodzi o to, by policjant mógł zrobić zdjęcie telefonem i natychmiast widział, czyj to dron i czy jest zarejestrowany.  Będzie też miał możliwości techniczne, by ten dron mógł wylądować. Tu będzie pole dla popisu dla producentów. Naszym zadaniem, jako kraju, jest wyprzedzenie prac, które są prowadzone w Brukseli. Jest harmonogram i jesteśmy w stanie pokazać, że my to już mamy – powiedział Samson.

Podkreślił także, że pozycja Polski w Europie, jeśli o chodzi o sektor dronowy, jest bardzo silna, czego dowodem jest warszawska konferencja dotycząca dronów organizowana przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, będącą głównym ciałem Unii Europejskiej zarządzającym bezpieczeństwem lotów w Europie. Jednym z elementów konferencji było ogłoszenie koncepcji U- space, która będzie określać zasady ruchu bezzałogowców nad miastami niewielkiej wysokości.

U-space to nie tylko określony rodzaj przestrzeni powietrznej do 150 metrów wysokości, ale także zbiór procedur i usług zapewniających bezpieczny ruch wielu dronów w tej przestrzeni. Celem U – space będzie ułatwienie wszelkiego rodzaju lotów dronów, począwszy od prostych lotów po skomplikowane misje. Usługi U-space będą skierowane zarówno do podmiotów prywatnych, jak i publicznych. W skład U-space będą wchodziły trzy podstawowe usługi: system elektronicznej rejestracji dronów, system identyfikacji elektronicznej dronów oraz system geofencingu, czyli ograniczający elektronicznie ruch dronów w określonych obszarach.

Potencjał sektora dronowego dostrzegają nie tylko rządy czy podmioty prywatne, ale również samorządy, choć wciąż jest to branża niedoceniana.

– Metropolia jest pionierem myślenia wśród samorządów, do czego może być wykorzystywany system dronów. To nie jest póki co popularny temat w samorządzie, więc dobrze, że ktoś go inicjuje – powiedział Bartłomiej Pawlak, członek zarządu ds. finansów i rozwoju Polskiego Funduszu Rozwoju SA.

– Chcemy być Doliną Krzemową dla dronów w polskiej gospodarce, bo to może metropolię nakręcać. Chcemy świadczyć usługi dla ludności, które będą podnosić jakość życia w miastach. Jesteśmy wymarzonym miejscem, by systemy dronowe rozwijać – wielkość miast, różnorodność zabudów dają ogromne możliwości. Testowanie u nas technologii sprawi, że można ją będzie stosować w dowolnym miejscu na świecie – mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W Polsce przybywa firm, które stawiają na sektor dronowy. Na rynku przetrwają najlepsi, a w tych inwestuje Polski Fundusz Rozwoju.

 –  Możemy konkurować produktem i kompetencjami. W cenach nie będziemy jednak konkurować z Chinami, więc musimy szukać rozwiązań kompetencyjnych, które będą konkurencyjne. Ten rynek musi być uporządkowany i przyjazny od strony kompetencyjnej.  W Polsce jest 300-400 podmiotów, które zajmują się technologiami dronowymi, wśród najciekawszych jest ok. 50. Chcemy dokonać analizy, która pozwoli wyselekcjonować najlepsze podmioty i funkcjonalności. Program „Żwirko i Wigura” to szukanie możliwości dla biznesu, by mógł się realizować. Naszym adresatem jest biznes start-upów, które jednocześnie dostarczają nam pomysłów, gdzie jeszcze system dronowy można wykorzystać – powiedział Bartłomiej Pawlak, członek zarządu ds. finansów i rozwoju Polskiego Funduszu Rozwoju SA.
Narzędziem, które ma się przyczynić do finansowania nowych firm, będzie PFR Ventures.

– To jest struktura powalająca angażować się w podmioty kwotami od kilkuset tysięcy do kilkunastu milionów złotych. To fundusz funduszy. Wybieramy grupę podmiotów zarządzających, to podmioty polskie i zagraniczne, i to one będą korzystały po części ze środków PFR oraz z rynku i będą inwestowały w zdefiniowane przez siebie dziedziny gospodarki. Liczymy, że to będzie zastrzyk dla start-upów w Polsce – mówi Bartłomiej Pawlak. – PFR jest pionierem inwestycji start-upowych, gdyż jako pierwszy podmiot zainwestowaliśmy w WB Electronics. Naszym celem było jego głębsze wbudowanie w to, co się dzieje, chociażby w przemysł zbrojeniowy, bo to m.in. właśnie przemysł zbrojeniowy powinien napędzać badania i rozwój firm, które wykorzystują technologie wojskowe do wykorzystania cywilnego.
 
­Zdaniem Artura Tomasika, prezesa zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, konieczne jest uporządkowanie ruchu dronów, których będzie przybywać.
– Popularność dronów i ich komercyjne wykorzystanie jest duże i wciąż będzie rosło. Jeszcze kiedyś na komunię dostawaliśmy rowery, dziś prezentami są półprofesjonalne drony. Przed nami wiele pracy edukacyjnej i to my, branża, będziemy kształcić użytkowników. Jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o populację i jej zainteresowanie dronami, więc i problem będzie duży. Ostatnio odświeża się „Gwiezdne Wojny”, gdzie drony latają nad ulicami. I taka jest przyszłość – uporządkowany ruch dronów w przestrzeni powietrznej naszych miast  – powiedział Tomasik.

Przyszłość dronów jest w wielu dziedzinach życia, jak również w wielu branżach, m.in. w przemyśle. Po rozwiązanie to sięgnęła m.in. Jastrzębska Spółka Węglowa.

– Jesteśmy doskonałym przykładem, jak profesjonalnie stosować drony w przemyśle. W kopalniach panują ciężkie warunki, które nie sprzyjają systemom teleinformatycznym. Postaraliśmy się zastosować tą sieciocentrykę w powietrzu. W pierwszej kolejności sięgnęliśmy po systemy dronowe i zaczęliśmy je stosować do pomiarów, stosując zarządzanie produktem z powietrza. W dużych zakładach dron jest narzędziem wspomagania decyzji czy też wspomagania dowodzenia. Nam zależy na pozyskiwaniu informacji pochodzących z rozproszonych źródeł i tu jest możliwość wykorzystania samolotów bezzałogowych, ale mówimy również o szeregu innych aplikacji przetwarzających informacje – powiedziała Agnieszka Hankus-Kubica, dyrektor badań i rozwoju, JSW Innowacje SA.

Zbieranie i przetwarzanie informacji dla potrzeb gospodarczych to ogromny potencjał branży dronowej. Działalność ta wymaga jednak kontroli. Zadanie to realizuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
– Agencji przypada rola bezpieczeństwa powietrznego i musimy dołożyć wszelkich starań, by nie tylko ludzie dbali o bezpieczeństwo, ale również by dbały o nie systemy. Jednym z takich elementów jest budowa sytemu U-Space/UTM, czyli przestrzeni powietrznej, gdzie mogą być realizowane różne gospodarcze aktywności, związane głównie ze zbieraniem informacji i przetwarzaniem danych. Polska jest dziś postrzegana jako jeden z liderów, bo takie systemy rozwija, bo jest świadomość systemów i zarazem duże wsparcie instytucji rządowych – powiedział Tomasz Różyński, dyrektor biura przygotowania operacyjnego, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Panel moderowała Małgorzata Darowska, niezależny ekspert, radca prawny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W tej branży Polska konkuruje z największymi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!