Warszawiacy będą latać z lotniska w Radomiu? Ten raport nie pozostawia złudzeń

Wyniki raportu Warszawskiego Forum Samorządowego nie pozostawiają wątpliwości,co do zasadności rozbudowy lotniska w Radomiu. Aż 81 proc. mieszkańców aglomeracji warszawskiej chce podróżować tanimi liniami z lotniska w Modlinie, z Radomia - jedynie 6 proc.
  • Warszawiacy nie chcą latać z Radomia - to główny i dobitny wniosek z badania ankietowego.
  • Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej sprzeciwiają się rozbudowie lotniska w Radomiu.
  • Negatywnie oceniają też możliwość administracyjnego przeniesienia tanich lotów z Okęcia do Radomia.

Przypomnijmy, z początkiem maja odbyła się inauguracja budowy lotniska w Radomiu. Mateusz Morawiecki zapowiadał, że radomski port lotniczy będzie lotniskiem zapasowym dla Lotniska Chopina i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Państwowe Porty Lotnicze otworzyły oferty na przebudowę drogi startowej.

- Inwestycja, którą dzisiaj symbolicznie rozpoczynamy, jest kluczowym krokiem milowym. Rozbudowujemy lotnisko do rozmiarów, które pozwolą na obsługę 3 milionów podróżnych rocznie - mówił szef rządu.

Pytanie czy będą chętni do latania z radomskiego lotniska?

Raport Warszawskiego Forum Samorządowego nie postawia wiele na domysły. Aż 81 proc. mieszkańców aglomeracji warszawskiej wskazało, że spośród lotnisk, które mają obsługiwać połączenia tzw. tanich linii lotniczych (Modlin, Radom, Łódź), wybraliby Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

Na podróż z lotniska w Radomiu zdecydowałoby się jedynie 6 proc. respondentów, a z Łodzi – 2.

– Wyniki badania nie są zaskoczeniem. Port lotniczy w Radomiu został już raz zweryfikowany przez rynek. Jego obszar oddziaływania okazał się niewystarczający, a daleki dystans od Warszawy sprawił, że nie stanowił on realnej konkurencji dla stołecznych lotnisk – ocenia Cezary Holdenmajer, prezes Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy. 

Źródło: Warszawskie Forum Samorządowe
Źródło: Warszawskie Forum Samorządowe

Nie dla rozbudowy

Zdaniem Warszawskiego Forum Samorządowego 52 proc. mieszkańców aglomeracji warszawskiej, którzy słyszeli o projekcie CPK, negatywnie ocenia plan rozbudowy lotniska w Radomiu. Pozytywnie do inwestycji podchodzi jedynie 28 proc. badanych, a 20 nie ma zdania.

Dodatkowo, konsekwencją modernizacji Portu Lotniczego Radom będzie administracyjne przejęcie przez to lotnisko obsługi tanich i czarterowych linii lotniczych, które obecnie korzystają z infrastruktury Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Tymczasem pomysł przeniesienia niskobudżetowych połączeń lotniczych z Okęcia do Radomia popiera tylko 22 proc. mieszkańców aglomeracji warszawskiej, a większość (66 proc.) jest temu przeciwna.

"Nie chcą lotniczej rewolucji"

W opinii Grzegorza Gruchalskiego, przewodniczącego Warszawskiego Forum Samorządowego, głosy podróżnych, którzy oceniają projekt rozbudowy lotniska w Radomiu jako niepotrzebny, są ignorowane.

– Mieszkańcy nie chcą lotniczej rewolucji, a jedynie modernizacji istniejącej infrastruktury. To lotniska pierwszego wyboru: Okęcie i Modlin, powinny być rozwijane i modernizowane. Ich przepustowość powinna być rozszerzana wzorem Portu Lotniczego Londyn-Gatwick, który dysponując jednym pasem startowym obsługuje ponad 40 mln pasażerów rocznie – tłumaczy Gruchalski.

Badanie „Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu” zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w ramach współpracy z Warszawskim Forum Samorządowym na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (500 – Warszawa i okolice, 500 – pozostała część Mazowsza). 

 

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!