PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Więcej jasności w sprawie PKP Przewozy Regionalne

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-11-2009 13:33

Komisja Infrastruktury skieruje do ministra infrastruktury kolejny dezyderat – tym razem w sprawie uzyskania informacji, jaką realizuje on politykę wobec spółki PKP Przewozy Regionalne oraz jakie kroki zamierza podjąć, aby mogła ona kontynuować działalność.

Kolejne posiedzenie tej komisji zostało zwołane w trybie nadzwyczajnym, przez grupę posłów PiS.
- Społeczeństwo odbiera niepokojące sygnały o sytuacji w PKP PR – mówił w ich imieniu pos. Bogusław Kowalski – Budzi to poważne obawy, czy ten ważny przewoźnik, obsługujący codziennie 350 tys. osób, może zaprzestać nagle działalności lub rozpaść się na jakieś małe spółki.

Do takiego wniosku można dojść na podstawie informacji, mówił poseł, że rada nadzorcza tej spółki rozpatruje wniosek o upadłość. Tymczasem nie jest też jasne, jaka jest wykładnia prawna; czy spółka - powstała na podstawie ustawy o komercjalizacji i wykonująca działalność publiczną - podlega przepisom prawa handlowego o bankructwie.

Posłowie zgłaszali też wiele innych podstawowych pytań. Dlaczego PKP S.A. nie przekazuje aportu nieruchomości spółce PKP PR, co przewidywało porozumienie zawarte pomiędzy marszałkami województw a ministrem infrastruktury? Dlaczego do spółki PKP PR nie można przelać 200 mln zł z Funduszu Kolejowego, co wydatnie poprawiło by jej sytuację finansową (jest zadłużona na ponad 360 mln zł). Dlaczego doszło do walki konkurencyjnej pomiędzy PKP InterCity a PKP PR w obsłudze przewozów międzyregionalnych i do kuriozalnych sytuacji? Np. pociąg PKP PR wyjeżdża z Przemyśla do Poznania o godz. 9.27, a o 9.31 w tę samą trasę rusza pociąg PKP IC. Podobnie kilkuminutowe zaledwie odstępy dzieli wiele pociągów obu spółek w innych relacjach.

Według wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta, obecne zadłużenie PKP PR to efekt zmiany warunków operacyjnych (np. wzrostu kosztów energii i płac) oraz braku odpowiednich działań obecnych właścicieli, czyli samorządów wojewódzkich. Dostają one m.in. środki na dopłaty do tych przewozów pochodzące z odpisów z PIT (0,75 proc.), lecz środki te są przez niektóre samorządy kierowana na inne cele.

- Ustawa oddłużeniowa z kwietnia 2008 r. dotyczyła redukcji zobowiązań z tytułu usług pasażerskich wykonywanych od października 2001 do końca kwietnia 2004., lecz nie bieżących - powiedział wiceminister. – Nie mogę deklarować w imieniu rządu, że to on rozwiąże problem długu bieżącego, skoro należy to do zakresu marszałków województw.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.