Wielka Brytania: brexit będzie trudny dla branży transportowej

Wielka Brytania: brexit będzie trudny dla branży transportowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd Zjednoczonego Królestwa przestrzegł, że w razie wyjścia z Unii Europejskiej bez porozumienia ws. przyszłych wzajemnych relacji może dojść do utrudnień w ruchu lotniczym, przewozie towarów, obrocie produktami spożywczymi czy podróżowaniu ze zwierzętami.

  • Z rządowej analizy wynika, że brexit na pewno oznacza utrudnienia dla firm transportowych.
  • Kolejna seria analiz na temat konsekwencji brexitu spodziewana jest w najbliższych tygodniach.
  • Wielka Brytania ma opuścić Unię Europejską do 29 marca 2019 roku.

W trzeciej serii analiz omawiających zagrożenia dla różnych sektorów brytyjskiej gospodarki zwrócono szczególną uwagę na problemy dotyczące transportu i sytuacji, w której strony przestałyby uznawać wzajemne pozwolenia, certyfikaty i dokumentację.

Z analiz wynika, że w takiej sytuacji brytyjskie linie lotnicze utraciłyby automatyczne prawo do latania nad terytoriami krajów unijnych i vice versa, unijni przewoźnicy straciliby też prawo do obsługi połączeń wewnątrz Wielkiej Brytanii, a brytyjscy - w UE. Jak zaznaczono, zamiarem Londynu byłoby jednostronne zezwolenie na dalsze wykonywanie połączeń dla firm, które mają siedzibę na kontynencie, w nadziei, że Unia odwzajemniłaby taką decyzję.

Analizy dowodzą, że niektóre z pozwoleń dla pilotów i certyfikatów bezpieczeństwa (w tym dotyczących pojedynczych części samolotów), które są wydawane przez Wielką Brytanię, mogłyby przestać być uznawane we Wspólnocie i wymagałyby potwierdzenia przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.

Ponadto obie strony musiałyby się porozumieć w sprawie wzajemnego uznawania kontroli bezpieczeństwa na lotniskach lub w przeciwnym razie liczyć się z tym, że pasażerowie przesiadający się na lotniskach wewnątrz UE, aby kontynuować podróż musieliby zostać poddani ponownej kontroli.

Przedstawione w poniedziałek analizy objęły także branżę przewozów drogowych; autorzy ostrzegają, że w razie braku porozumienia z Unią Europejską brytyjscy przewoźnicy mogą stracić prawo do automatycznego uznawania wydanych w Wielkiej Brytanii dokumentów na terenie Wspólnoty, co utrudni lub uniemożliwi obsługę europejskich rynków.

Rząd w Londynie musiałby prawdopodobnie wrócić do starego systemu ograniczonych liczbowo zezwoleń, a nawet historycznych umów bilateralnych, które m.in. obejmowały polskie firmy przed wejściem Polski do UE.

Jeśli chodzi o eksport żywych zwierząt w celach hodowlanych, brytyjski rząd ostrzegł, że w razie braku porozumienia dotyczącego przyszłych relacji z UE można spodziewać się znacznego wzrostu liczby wniosków o niezbędne certyfikaty weterynaryjne, które dotychczas były wymagane jedynie przy wywożeniu zwierząt poza granice Unii. Jak dodano, obecny system obsługujący wnioski o wystawienie certyfikatu może okazać się nieprzystosowany do nowego ruchu i może się okazać, że zabraknie weterynarzy.

W dokumentach zaznaczono również, że w pesymistycznym scenariuszu także zwierzęta domowe nie będą mogły - jak dotychczas - podróżować na terenie Unii Europejskiej jedynie na podstawie specjalnego paszportu, ale będą musiały przejść proces szczepień i uzyskania potwierdzeń weterynaryjnych, wymagający od właściciela rozpoczęcia przygotowań na cztery miesiące przed wyjazdem.

Zmiany obejmą także produkty żywnościowe; przy eksporcie na rynek zagraniczny trzeba będzie wytypować podmiot prawny odpowiedzialny za ich jakość na terenie danego kraju, a wyprodukowane po brexicie brytyjskie butelki z wodą mineralną mogą nawet nie być dopuszczone do obrotu we Wspólnocie.

Kolejna seria analiz na temat konsekwencji załamania się negocjacji z Unią Europejską spodziewana jest w najbliższych tygodniach.

Wielka Brytania rozpoczęła proces wyjścia z UE 29 marca 2017 roku i powinna opuścić Wspólnotę 29 marca 2019 roku.

Obie strony wciąż negocjują umowę wyjścia i polityczną deklarację dotyczącą przyszłych relacji, które pozwoliłyby na uporządkowane przeprowadzenie procesu opuszczenia Wspólnoty, bez konieczności uruchamiania powyższych procedur awaryjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wielka Brytania: brexit będzie trudny dla branży transportowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!