Władze warmińsko-mazurskiego chcą Via Baltica i Rail Baltica przez Ełk

Władze warmińsko-mazurskiego chcą Via Baltica i Rail Baltica przez Ełk
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Alternatywą dla kontrowersyjnej wersji przebiegu trasy Via Baltica przez Dolinę Rospudy może być poprowadzenie tej drogi w okolice Ełku - uważają władze warmińsko-mazurskiego.

Zdaniem marszałka woj. warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa, poprowadzenie Via Baltica przez wschodnią część Mazur, to "sposób na uratowanie Doliny Rospudy przed buldożerami".

W poniedziałek w Ełku marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz oraz parlamentarzyści z Mazur podpisali list intencyjny, w którym stwierdzają, że droga Via Baltica oraz trasa kolejowa Rail Baltica powinny przebiegać przez wschodnie tereny Mazur.

Zdaniem uczestników spotkania, taki przebieg trasy nie będzie budził kontrowersji społecznych, a przyczyni się do rozwoju zacofanego pod względem infrastruktury obszaru kraju. Sygnatariusze listu podkreślili, że drogi wschodnich Mazur określane są mianem "dróg śmierci" i przez to jest kłopot z rozwojem turystycznym tej części regionu.

Władze warmińsko-mazurskiego chcą, by droga Via Baltica przebiegała przez Ełk-Kalinowo-Cimochy-Suwałki-Trakiszki. Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz podkreślił, że taki wariant trasy pozwoli na ominięcie cennych przyrodniczo miejsc i nie będzie stwarzał jakiegokolwiek zagrożenia ekologicznego.

Trasa Rail Baltica miałaby przebiegać istniejącym szlakiem komunikacyjnym Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki. - Wyeksploatowane teraz szlaki kolejowe skutecznie obniżają jakość życia, zniechęcają inwestorów do tworzenia miejsc pracy pogłębiając zapaść społeczno-gospodarczą regionu - podkreślił marszałek Jacek Protas.

Podpisany w poniedziałek w Ełku list ma trafić do premiera, ministrów infrastruktury i ochrony środowiska, posłów i senatorów oraz samorządów regionalnych i lokalnych.

Via Baltica ma być drogą łączącą Warszawę z Helsinkami. Kontrowersje wśród ekologów wzbudził jej planowany przebieg przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy w okolicach Augustowa.

Dolina Rospudy należy do sieci Natura 2000. Ostre protesty ekologów wsparła Komisja Europejska, która nakazała wstrzymanie robót i pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, uznając, że budowa obwodnicy Augustowa (a także obwodnicy Wasilkowa koło Białegostoku w Puszczy Knyszyńskiej) jest złamaniem unijnego prawa.

W lipcu 2007 r. Trybunał odrzucił wniosek Polski o rozpatrzenie sprawy w trybie pilnym, co oznacza, że proces może trwać nawet dwa lata.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Władze warmińsko-mazurskiego chcą Via Baltica i Rail Baltica przez Ełk

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!