XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wschodnia Polska ważna dla Budimeksu. Wyzwaniem niedobór pracowników

Wschodnia Polska ważna dla Budimeksu. Wyzwaniem niedobór pracowników
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Pod względem strategicznym postrzegamy wschodnią Polskę podobnie jak inne regiony kraju, gdyż nie dzielimy go na lepsze i gorsze części. Podążamy za inwestycjami, a tych obecnie jest tam dużo - podkreślił Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, w rozmowie z portalem WNP.PL. Jednocześnie zwrócił uwagę na panujący tam głębszy niż w innych regionach niedobór pracowników.

  • Kontrakty drogowe dla GDDKiA oraz samorządów dominują we "wschodnim" portfelu zamówień Budimeksu.
  • Wśród przedsięwzięć we wschodniej Polsce, którymi jest obecnie mocno zainteresowany Budimex, znajduje się m.in. budowa odcinka Rail Baltica.
  • Bliskość Ukrainy i Białorusi nie sprawia, że we wschodniej Polsce jest łatwiej o pracowników z tych krajów.
  • Z pewnością upłynie jeszcze sporo czasu nim Budimex zdecyduje się, aby pójść dalej na wschód, czyli na rynki takich krajów jak Ukraina, Białoruś czy Rosja.
  • O wschodniej Polsce będziemy rozmawiać podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku, 3-4 października br.

Wśród największych zleceń Budimeksu w tej części kraju znajdują się obecnie m.in. duże kontrakty drogowe, takie jak budowa Trasy Niepodległości w Białymstoku, a także trasy wylotowej z tego miasta, czyli drogi wojewódzkiej nr 678, od miejscowości Horodniany do Markowszczyzny. W stolicy Podlasia spółka buduje też Muzeum Pamięci Sybiru.
Na zawansowanym etapie znajduje się realizacja kontraktów na obwodnicę Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61 oraz obwodnicy Olsztyna na S51.

Budimex przebudowuje też m.in. drogę krajową nr 12 na terenie miasta Chełm, a także jest zaangażowany w budowę trasy ekspresowej S17 między Lublinem a Warszawa oraz modernizację linii kolejowej między tymi miastami.

- W ostatnim czasie podpisaliśmy również nowe kontrakty na budowę odcinków dróg S19 Podgórze - Kamień oraz S61 Wysokie - Raczki - przypomniał Blocher.

Potrzeba rąk do pracy

Prezes, pytany o specyfikę działalności we wschodnich województwach, wskazał na znacznie trudniejszy dostęp do podwykonawców i pracowników.

- To zjawisko obserwujemy m.in. w Białymstoku. Zapłaciliśmy za to dosyć wysoką cenę, bo przez te trudności kontrakty realizowane w Białymstoku nie są dla nas rentowne, ale nie zrażamy się i prowadzimy je dalej - powiedział Blocher.

- Jeśli podpisujemy jakiś kontrakt, to mamy zabezpieczone zasoby do ich realizacji. Stąd jeśli któreś z przedsięwzięć ulega opóźnieniu, to zazwyczaj jest to związane z czynnikami od nas niezależnymi jak pogoda czy badania archeologiczne na placu budowy - dodał.
W jego opinii bliskość Ukrainy i Białorusi nie sprawia, że we wschodniej Polsce jest łatwiej o pracowników z tych krajów.

- Dla nich jest zazwyczaj obojętne w którym regionie Polski pracują. Ponadto ich poziom umiejętności i kwalifikacji jest znacznie niższy od naszych rodzimych robotników - zaznaczył prezes.

- Zazwyczaj zakładają oni pobyt w Polsce do 4-6 miesięcy, w czasie którego chcą zarobić jak najwięcej, a następnie wrócić na kilka miesięcy do swojego kraju. Tak więc to dezorganizuje zarządzanie pracą na budowie - wyjaśnił.

Do tego Ukraińcy i Białorusini pracują zazwyczaj jako cieśle i zbrojarze. Tymczasem w budownictwie drogowym, a zwłaszcza kolejowym brakuje operatorów maszyn.

Przetarg na celowniku

Jak poinformował Blocher, wśród przedsięwzięć we wschodniej Polsce, którymi jest obecnie mocno zainteresowany Budimex, znajduje się m.in. budowa odcinka Rail Baltica na odcinku Czyżew - Białystok.

Problem dotyczy jednak samego przetargu, co skończyło się odwołaniem do KIO złożonym przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
W ogłoszeniu o zamówieniu przewidziano na realizację wartej ponad 1 mld zł inwestycji zaledwie 17 miesięcy. Oznacza to, że po ukończeniu prac projektowych następnie miesięcznie wykonawca musiałby realizować przeroby powyżej 100 mln zł.

- Nie było jeszcze w Polsce chyba projektu drogowego czy kolejowego z taką kwotą miesięcznych przerobów. Jednocześnie przewidziano wysokie kary za opóźniania w realizacji oraz dochodzenie roszczeń w sytuacji utraty dofinansowania ze środków unijnych - stwierdził prezes.

Dalsza ekspansja

Z pewnością upłynie jeszcze sporo czasu nim Budimex zdecyduje się, aby pójść dalej na wschód, czyli na rynki takich krajów jak Ukraina, Białoruś czy Rosja.

- Sytuacja prawna, polityczna i gospodarcza musi być w tych krajach stabilna, abyśmy mogli zdecydować się na taki krok. Wydaje się, że minie jeszcze wiele lat nim to nastąpi - powiedział Blocher.

Jeśli grupa będzie się decydować na ekspansję poza wschodnie granice Polski, to nie będzie jednak z pewnością tworzyć swego rodzaju hubów czy przyczółków w takich miastach jak Zamość, Chełm czy Białystok.
- Przykładowo nie obsługujemy kontraktu na budowę spalarni w Wilnie z Suwałk, choć leżą one blisko litewskiej granicy. Tam zamawiający oczekuje, że będziemy mieć na miejscu nasze struktury i miejscowych pracowników - wyjaśnił prezes.

- Dlatego jeśli będziemy rozszerzać mocniej naszą działalność zagraniczną to z pewnością będziemy budować lokalne struktury, a docelowo myśleć nawet o zakupie firm w tych krajach - podsumował.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Wschodnia Polska ważna dla Budimeksu. Wyzwaniem niedobór pracowników

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!