Zarząd Transportu Miejskiego i Koleje Mazowieckie przez kolejne cztery lata będą posiadały tzw. wspólny bilet. Umowę w tej sprawie podpisano w środę w Warszawie.
"To nowy etap naszej współpracy. Wszystko po to, by mieszkańcy aglomeracji warszawskiej wiedzieli, że traktujemy ich poważnie (...), realizując politykę transportową m st. Warszawy. Duży nacisk postawiliśmy na kwestie taryfowe. Według badań 49 procent podróżnych w pociągach KM z aglomeracji dojeżdża do Warszawy, korzystając ze +Wspólnego Biletu+. W obrębie samej Warszawy ten odsetek to już 60 procent. To cieszy, bo zawsze były wątpliwości, czy system kolejowy da się wykorzystać w sposób lepszy, bardziej efektywny dla przewozów mieszkańców Warszawy. Te wyniki pokazują, że to się udaje. Podnosząc jakość usługi postaramy się, by pasażerów było jeszcze więcej" - powiedział dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek.
Po raz pierwszy umowę podpisano na okres aż czterech lat. Dzięki temu pasażerowie będą mieli pewność, że oferta będzie stabilna i trwała - przekonywano podczas środowej uroczystości w warszawskim ratuszu. Podkreślono także, że wspólny bilet to nie tylko atrakcyjna finansowo oferta, ale oznacza także mniejszą ilość koniecznych do podróży dokumentów - jeden bilet zastąpi dwa.
"Zawarcie umowy wieloletniej daje nam gwarancję współpracy w dłuższym horyzoncie czasowym. Dla pasażerów zaś będzie to zapewnienie stabilności +Wspólnego Biletu+ w aglomeracji warszawskiej. Umowa obejmie obszar wszystkich gmin partnerskich, z którymi mamy zawarte porozumienie" - powiedział Witek.
Jednostką rozliczeniową, jak w poprzednich latach, jest pociągokilometr. Za każdy pociągokilometr w roku 2016 ZTM zapłaci KM 26,38 zł netto. W 2017 r. stawka wzrośnie do 27, 31 zł; w 2018 r. będzie to 28,21, a w 2019 - 29, 11 zł netto. W 2016 r. na obszarze "Wspólnego Biletu" KM wykonają ponad 5,3 mln pociągokilometrów.
"To potężna rzecz dla Mazowsza, mieszkańców i władz Warszawy. Dotychczas podpisywaliśmy takie umowy co roku. To okres czasowy, który wychodzi poza wybory samorządowe w 2018 r. Umowa wychodzi naprzeciw samorządom podwarszawskim, które partycypują we +Wspólnym Bilecie+. Nie chcemy by ta kwestia była elementem kampanii wyborczych" - powiedział Dariusz Grajda, członek zarządu spółki Koleje Mazowieckie.
Jak dodał, w oparciu o umowę KM mogą prowadzić dodatkowe inwestycje. "Na dzień dzisiejszy tym co możemy zrobić jest zakup i wymiana pociągów. Odbierzemy w tym roku wszystkie 22 wagony piętrowe, z dwoma lokomotywami od bydgoskiej Pesy, odebraliśmy także dwa szynobusy. Przed nami kolejne zakupy i modernizacje. Inwestujemy także w zaplecze techniczne, jak nowoczesna myjnia taboru, zabiegamy o powstanie nowoczesnego zaplecza utrzymaniowo-technicznego, rozbudowę bazy utrzymaniowej (). Cieszę się, że z dobrodziejstwa, jakie niesie ze sobą to ważne dla regionu porozumienie znów korzystają także mieszkańcy powiatu wołomińskiego" - podkreślił.
"Co ważne, jeśli ktoś jedzie do Modlina na lotnisko czy z niego wraca może skorzystać z biletu lotniskowego. W tej umowie bilet pozostaje, jednak zamiast 60 minut ważności, pozostanie aktualny przez 75 minut" - dodał Grajda.
Zapowiedziano także zmodernizowanie taboru, które pozwoli na stałe podnoszenie standardów świadczonych usług przewozowych. W grudniu b. r. KM podpisały umowę na naprawę z modernizacją 91 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak zapowiedziano, do parku taborowego dołączą kolejne dwa szynobusy, które obsługują połączenia na liniach niezelektryfikowanych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wspólny bilet ZTM i Kolei Mazowieckich na kolejne cztery lata