PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Za karę przewoźnicy mają odnowić dworce kolejowe

Autor: Gazeta Wyborcza
20-02-2008 11:12

Urząd Marszałkowski woj. kujawsko-pomorskiego chce, aby kary za spóźnione lub odwołane pociągi, jakie zapłacą przewoźnicy kolejowi, były przeznaczane m.in. na odnowę dworców.

- Pieniądze z kar powinny zasilić kolej - mówi "Gazecie Wyborczej" Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego departamentu infrastruktury. - Mogłyby zostać przeznaczone m.in. na rewitalizację dworców. O tym, co się z nimi stanie, ostatecznie zdecyduje zarząd województwa. To leży w jego kompetencjach, a nie naszego departamentu.
Kujawsko-pomorscy przewoźnicy - PKP Przewozy Regionalne i prywatne konsorcjum Arriva PCC - złożyli już raporty o punktualności swoich składów. Dokumenty dotyczą grudnia 2007 r. W ofertach przetargowych na przewozy, jakie złożyły Urzędowi Marszałkowskiemu, obie firmy określiły punktualność kursowania - PKP na poziomie 80 proc. a Arriva - 90,5 proc. w miesiącu. Przy naliczaniu kar pod uwagę brane są tylko spóźnienia powyżej 10 minut.

Według szacunków departamentu infrastruktury Arriva za opóźnione i odwołane składy w grudniu i styczniu będzie musiała wysupłać ok. 500 tys. zł. Dlaczego aż tyle? Początek działalności prywatnego przewoźnika, który wystartował w grudniu, był nieudany. Firma miała problemy z taborem. Składy się spóźniały, niektóre się psuły i wypadały z rozkładu. Przez półtora miesiąca na linii Toruń-Sierp nie jeździły pociągi. Obsługiwały ją autobusy zastępcze.

PKP za grudzień nie zapłaci ani złotówki. Spółka nie odwołała ani jednego pociągu i zanotowała punktualność powyżej 90 proc. Zdaniem dyrektora Moraczewskiego wpływ na nią ma m.in. to, na jakich liniach kursują składy: jedno- czy dwutorowych. - Spóźnienie na trasie dwutorowej to nie jest wielki problem - mówi Moraczewski. - Można jakiś pociąg wyrzucić lub przetrzymać, a stracone minuty odrobić. Natomiast na szlaku jednotorowym mamy mijanki. Nie można puścić następnego pociągu, jak jeden już jedzie.

Jak więc to usprawnić? Urząd Marszałkowski zamierza w przyszłorocznym rozkładzie jazdy zlikwidować część skomunikowań. - Arriva zarzuca nam, że czeka na pociągi, a my naliczamy im karę - mówi Moraczewski. - W umowie nie ma jednak zapisów określających rodzaje opóźnień. Opóźnienie to opóźnienie. Przewoźnik sam zaproponował nam punktualność na poziomie 90,5 proc.

Arriva ma uzupełnić raport. - Musimy wytłumaczyć każdą pozycję, w przypadku której urzędnicy mieli wątpliwości - mówi Piotr Rybotycki, dyrektor zarządzający Arriva PCC. - Wielkość kar jeszcze nie została określona. Nie chcę komentować kwoty 500 tys. zł, która pojawiła się w mediach.

Przewoźnicy kolejowi 10 dnia każdego miesiąca otrzymują zaliczkę za miesiąc, w którym wykonują przewozy. Przykładowo: do 10 stycznia otrzymują pieniądze na styczeń. Lutowa rata dla obu firm, która wynosi 4 mln zł, jeszcze nie została wypłacona. Stanie się to, gdy UM przyjmie raporty przewoźników. - Jak już będziemy mieć wszystkie wyliczenia, przystąpimy do rozmów z Arrivą i myślę, że wszystkie wątpliwości rozwiejemy - mówi Moraczewski.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.