XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zagraniczna konkurencja dla PKP?

Zagraniczna konkurencja dla PKP?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym umożliwi przewoźnikom z innych krajów UE oferowanie swoich usług na terenie Polski na prawie kabotażu. We wtorek sejmowa Komisja Infrastruktury zakończyła pracę nad tym projektem.

Świadczenie kolejowych usług kabotażowych będzie polegać na tym, że przewoźnicy jadący na trasach międzynarodowych będą mogli zabierać pasażerów także na stacjach pośrednich - np. pociągi niemieckich linii jadące na trasie Berlin - Warszawa, będą mogły zabierać pasażerów z Poznania do Warszawy. Do tej pory tak robić nie mogły.

Kabotaż polega bowiem na tym, że przewozy realizowane pojazdem zarejestrowanym w jednym państwie będą wykonywane przez przedsiębiorstwo zarejestrowane na terenie innego państwa, niż wykonywana usługa.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej otwarcie unijnego rynku pasażerskich przewozów kolejowych nastąpi 1 stycznia 2010 r.

Nadzór nad przestrzeganiem tych przepisów będzie pełnił prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), który będzie mógł także ograniczyć takie przewozy, gdy uzna, że zagrożona została równowaga ekonomiczna krajowych usług publicznych.

Ponadto projekt nowelizacji przygotowany przez rząd zakłada stworzenie systemu uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów. Określa także procedury i warunki wydawania maszynistom licencji i świadectw.

Zgodnie z nowymi przepisami, prezes UTK będzie wydawał maszynistom licencje, prowadził ich rejestr oraz listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty. Licencja będzie wydawana na 10 lat - z możliwością przedłużenia o kolejne 10, po uprzednim sprawdzeniu, czy maszynista spełnia warunki fizyczne i psychiczne do jej uzyskania.

Rejestr licencji maszynistów ma powstać do 4 grudnia 2010 r. Do 2017 r. wszyscy maszyniści wykonujący przewozy transgraniczne, kabotażowe lub towarowe w innym państwie zostaną zobowiązani do posiadania takich licencji i świadectw.

"Nowelizacja ustawy była konieczna ze względu na potrzebę dostosowania prawa polskiego do unijnego" - napisano w uzasadnieniu.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zobowiązała państwa członkowskie do wprowadzenia przepisów niezbędnych do wykonania tej dyrektywy, do 4 czerwca 2009 r.

Projekt został skierowany do drugiego czytania w Sejmie. Projekt przewiduje, że część przepisów wejdzie w życie 4 czerwca 2009 r., a pozostała część do 4 grudnia 2010 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zagraniczna konkurencja dla PKP?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!