Zakaz lotów rosyjskich samolotów w UE

Zakaz lotów rosyjskich samolotów w UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Tylko do końca marca mogły latać po UE samoloty pasażerskie wyprodukowane w Rosji. W najbliższym czasie Komisja Europejska wyda oficjalny zakaz lotów takich maszyn na całym terytorium Wspólnoty.

Powodem zakazu jest niemożność uzyskania przez takie maszyny certyfikacji Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Komisja szacuje, że w Unii Europejskiej nadal lata ok. 260 maszyn wyprodukowanych w b. ZSRR i w Rosji - pisze "Rzeczpospolita".

W Polsce dwa tupolewy 154 i cztery jaki 40 eksploatuje wojsko. – To samoloty rządowe w dyspozycji 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego na Okęciu – potwierdza rzecznik Sił Powietrznych ppłk Wiesław Grzegorzewski.

– Restrykcyjne zakazy EASA nie dotyczą lotnictwa wojskowego – uspokaja Małgorzata Krasnodębska, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Instytucja ta nadzoruje sprawy bezpieczeństwa lotniczego i wykonywania międzynarodowych przepisów regulujących ład w przestrzeni powietrznej.

Zdaniem Małgorzaty Krasnodębskiej to firmy budujące samoloty i śmigłowce zwykle występują do EASA o przyznanie lotniczych certyfikatów. Ale jaki i tupolewy 154 zostały wyprodukowane wówczas, gdy EASA jeszcze nie przyznawała certyfikatów, a Rosjanie się o nie nie ubiegali. MON zapewnia, iż status wojskowych statków powietrznych dla Tu-154 i Jak-40 użytkowanych przez armię zapewni polskim VIP-om swobodę podróżowania po Europie, pod warunkiem że maszyny będą sprawne technicznie. Po niedawnych remontach armia planuje korzystać jeszcze przez pięć lat z jaków-40. Dwa prezydenckie tupolewy mają być eksploatowane dwa razy dłużej.

Maszyny, których EASA nie chce widzieć na unijnym niebie, to: An-24, An-72, An-74, Jak-40 oraz Tu-154. Zakaz lotów nad unijnym terytorium dotyczy również rosyjskich helikopterów: Ka-26, K-32AO, Ka-32S i Ka-32T. – Nie ma żadnych szans, aby były one w stanie sprostać wymogom certyfikacji EASA – przyznał w rozmowie z „Kommiersantem” wicedyrektor działu projektowania Tupolewa Walery Sołozobow.

Jego zdaniem sprawdzeniu przez unijną agencję można będzie poddać nowe modele, kiedy już zacznie się ich seryjna produkcja: Tu-204 i Tu-124. – Te maszyny przeszły wszystkie testy i jesteśmy blisko uznania ich certyfikacji przez UE – dodał. Tyle że proces certyfikacji Tu-204 z silnikami Rolls-Royce’a trwa od ośmiu lat. Modele seryjne mają być wyposażone w silniki Perm-PS-90.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakaz lotów rosyjskich samolotów w UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!