XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zakłady lotnicze zwalniają, broni się jeszcze Mielec

Zakłady lotnicze zwalniają, broni się jeszcze Mielec
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Amerykański United Technologies zmniejszy zatrudnienie o 8 proc. Cięcia dotkną również polskich zakładów koncernu

United Technologies (UTC) planuje likwidację 11 600 miejsc pracy. To skutek spadku zamówień, który zwłaszcza w lotnictwie pogłębił się dramatycznie w ostatnich tygodniach. - Ożywienie gospodarcze, jakie zakładaliśmy na drugie półrocze, wydaje się teraz mało prawdopodobne - stwierdził cytowany przez "Rzeczpospolitą" dyrektor generalny UTC Louis Chenevert.

Kłopoty UTC już dotknęły polskich fabryk lotniczych koncernu (to obecnie czołówka firm związanych z awiacją w kraju). Pracuje w nich obecnie ponad 7 tys. techników i inżynierów. Już pod koniec minionego roku największa z firm, WSK Rzeszów, zatrudniająca ponad 4 tys. pracowników i uznawana za jeden z najlepszych zakładów w koncernie, zwolniła 100 osób. - Reagowaliśmy na wyraźny spadek zamówień, próbowaliśmy też poprawić naszą konkurencyjność i redukowaliśmy przede wszystkim piony administracyjne - mówi w dzienniku Andrzej Czarnecki, rzecznik podkarpackiej fabryki.

To nie wystarczyło. W Rzeszowie pracę straci wkrótce jeszcze co najmniej 120 osób. Tym razem cięcia dotkną także produkcji. To szok dla załogi, bo przez całe lata rzeszowska WSK, w której powstają blaszane elementy i precyzyjne odlewy, zazwyczaj przyjmowała kolejnych specjalistów.

Coraz mniej zamówień na precyzyjne koła zębate i wały główne silników lotniczych trafia od końca zeszłego roku do zatrudniającej 1700 pracowników fabryki Pratt & Whitney w Kaliszu. Cięcie kosztów w zakładzie już trwa. - Na razie unikaliśmy zwolnień, ale w obecnej sytuacji nie da się wykluczyć bolesnych decyzji. Są niezbędne - mówi Bogdan Zmyślony, prezes firmy.

Kryzys nie dosięgnął jeszcze trzeciego polskiego zakładu lotniczego należącego do UTC, czyli PZL Mielec. Dwa lata po przejęciu mieleckiej fabryki i gruntownej modernizacji hale montażowe opuściła właśnie pierwsza kabina najnowszego śmigłowca Black Hawk wyprodukowana dla Sikorsky Aircraft. Sikorsky, światowy potentat helikopterowy, zamówił już 200 kolejnych kadłubów. W 2010 r. PZL Mielec ma zbudować pierwszy kompletny śmigłowiec, a rok później podejmie seryjną produkcję najnowszych amerykańskich helikopterów - czytamy w "Rz".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakłady lotnicze zwalniają, broni się jeszcze Mielec

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!