PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły 2 fazę prac modernizacyjnych linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Zachodnia-Warszawa Okęcie. Nowe przystanki kolejowe, wymienione szyny, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem, zmodernizowane wiadukty kolejowe - to efekty inwestycji spółki.
Przedsięwzięcie inwestycyjne o wartości 226,2 mln zł zostało sfinansowane: wydatki kwalifikowane w 26,06% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach SPOT/1.1.1/160/05, a w 73,94% ze środków Skarbu Państwa, natomiast wydatki niekwalifikowane w wysokości 15,7 mln zł ze środków własnych PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Budżetu Państwa.
Po całkowitym zakończeniu inwestycji w ramach Etapu I czas przejazdu z centrum Warszawy na terminal pasażerski dworca lotniczego Okęcie wyniesie około 20 minut.
Prace modernizacyjne na linii łączącej stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie rozpoczęto w lipcu 2007 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Trakcja Polska SA. W ramach modernizacji linii nr 8 na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie dokonano wymiany podtorza, szyn, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem, przebudowano obiekty inżynieryjne i przejazd kolejowy, wybudowano przystanki osobowe Warszawa Aleje Jerozolimskie oraz Warszawa Żwirki i Wigury, dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Inwestycja objęła także budowę dwóch torów odstawczych na stacji Warszawa Wschodnia dla pociągów obsługujących Międzynarodowy Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina oraz przebudowę układu torowego na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe i odbiory techniczne.
Z punktu widzenia pasażerów kolei największe znaczenie ma użyteczność nowej inwestycji. Modernizacja odcinka torów między Warszawą Zachodnią a Okęciem poprawi obsługę podróżnych: zwiększy się przepustowość linii, a co za tym idzie częstotliwość kursowania pociągów, skrócony zostanie czas przejazdu, poprawi się bezpieczeństwo i komfort jazdy.
W ramach Etapu I planowana jest również budowa łącznicy na odcinku Warszawa Służewiec - Lotnisko Okęcie. To zadanie, o łącznej wartości ponad 411,5 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zakończono modernizację trasy kolejowej Warszawa Zachodnia-Okęcie