PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zbudowali dla niego największy budynek świata. On też był największy

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
09-02-2019 06:00 |  aktualizacja: 08-02-2019 23:27

Początkowo start nowego Boeinga zaplanowano na godz. 11.00, jednak ze względu na zachmurzenie lot nieco opóźniono, samolot od płyty lotniska Paine Field oderwał się o 11:34. 9 lutego 1969 roku rozpoczęła się nowa era w lotnictwie pasażerskim. Po tym dniu w branży nic już nie było takie same.


Bez hali, bez kadłuba i bez silnika

Projektując samolot, zespół konstrukcyjny musiał zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Jednym z nich było podwozie. Klasyczne, trójpodporowe, ze względu na masę maszyny nie wchodziło w grę, bo nacisk jednostkowy samolotu byłby zgubny dla lotnisk. A to wymagałoby kosztownych inwestycji w nowe pasy. Inżynierowie zdecydowali się więc dołożyć dwa kolejne wózki podwozia, tak żeby na płycie lotniska samolot opierał się na 18 kołach.

Wyzwaniem był także kadłub. Ogromny, z charakterystycznym garbem. W toku badań aerodynamicznych okazało się, że koncepcja jest bardzo trafiona. Samolot pomimo wielkości charakteryzował się niskim współczynnikiem czołowego oporu aerodynamicznego.
B747-300 w malowaniu australijskiego przewoźnika narodowego Qantas. Maszyna o nazwie Nalanji Dreaming została ozdobiona tradycyjnymi motywami Aborygenów. Należała do kilku samolotów przewoźnika, który w ten sposób popularyzował sztukę pierwotnych mieszkańców Australii. Fot. wnp.pl
B747-300 w malowaniu australijskiego przewoźnika narodowego Qantas. Maszyna o nazwie Nalanji Dreaming została ozdobiona tradycyjnymi motywami Aborygenów. Należała do kilku samolotów przewoźnika, który w ten sposób popularyzował sztukę pierwotnych mieszkańców Australii. Fot. wnp.pl

Wyzwań dla inżynierów było zresztą mnóstwo. Nic więc dziwnego, że nad projektem w szczytowym natężeniu prac głowiło się prawie 5 tys. osób.

Specjalny zespół Boeinga zajął się także przygotowaniem miejsca, gdzie maszyna miałaby być produkowana. Żadna z istniejących hal nie nadawała się bowiem do tego celu. Ostatecznie zdecydowano się wybudować całkowicie nowy obiekt. W połowie 1966 roku Boeing kupił ponad 300 hektarów gruntów około 25 mil na północ od Seattle.  Na działce powstał budynek o powierzchni niemal 400 tys. m2 i kubaturze prawie 13,4 mln m3. Dla porównania Pałac Kultury i Nauki w Warszawie ma odpowiednio powierzchnię 123 tys. m2 i kubaturę 817 tys. m3.

Zakład Boeinga do dziś jest największym budynkiem na naszej planecie.

To, co projektantom sprawiło szczególnie wiele problemów, to napęd samolotu. Od początku zakładano, że maszynę będą napędzały ze względu na masę (ponad 200 ton) i bezpieczeństwo cztery silniki, tyle że tych jeszcze nie było. Warto pamiętać, że dzisiaj przy bardzo wydajnych i oszczędnych silnikach nawet wielkie maszyny jak np. Boeinga B777, napędzają dwa silniki.

Napęd opracowywali inżynierowie z firmy Pratt and Whitney. Początkowo zakładali, że wystarczy powiększyć silnik JT3D wykorzystywany do napędu Boeingów B707. Jednak powstały silnik – JT9D – cechował się niskimi osiągami i przysparzał sporo problemów.

Dopiero po dokonaniu ponad pół setki poprawek pod koniec 1969 roku osiągnął zakładane parametry.
B747-400 w malowaniu Thai Airways International. Na kadłubie maszyny namalowana „Królewska barka”. Niektóre swoje B747 Tajowie wykorzystywali m.in. jako latające słupy reklamowe mające zachęcić do odwiedzin kraju przez zagranicznych turystów.  Fot. wnp.pl
B747-400 w malowaniu Thai Airways International. Na kadłubie maszyny namalowana „Królewska barka”. Niektóre swoje B747 Tajowie wykorzystywali m.in. jako latające słupy reklamowe mające zachęcić do odwiedzin kraju przez zagranicznych turystów. Fot. wnp.pl

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.243.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

25 723 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 160 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.