PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zbudowali dla niego największy budynek świata. On też był największy

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
09-02-2019 06:00 |  aktualizacja: 08-02-2019 23:27

Początkowo start nowego Boeinga zaplanowano na godz. 11.00, jednak ze względu na zachmurzenie lot nieco opóźniono, samolot od płyty lotniska Paine Field oderwał się o 11:34. 9 lutego 1969 roku rozpoczęła się nowa era w lotnictwie pasażerskim. Po tym dniu w branży nic już nie było takie same.


Lot do historii

Ostatecznie jesienią 1968 roku maszyna została zaprezentowana publicznie. Bok samolotu ozdabiały logotypy 26 linii pasażerskich, które zdecydowały się kupić samolot. Chrztu maszyny dokonało 26 stewardes.

Później przez pięć miesięcy trwały próby naziemne. Ostatecznie Boeing zdecydował się dokonać oblotu samolotu 9 lutego. W kabinie pasażerskiej umieszczono aparaturę pomiarową i aluminiowe beczki z wodą mające zastąpić pasażerów.

Sam lot zaplanowano na 2,5 godziny. Jednak ze względu na problemy z klapami (tylna, ruchoma część skrzydła), skrócono go do 76 minut.

Jak wspominał po latach drugi pilot maszyny Brien S Wygle: – Lot był bardzo przyjemny, maszyna reagowała na stery szybko. Nie była „ciężka”. Przydałoby się więcej mocy silników, ale nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń.

Entuzjastycznie do nowej maszyny podszedł Jack Waddell, kapitan samolotu. Przyznał, że był pełen obaw, ale pierwszy lot wszystkie je rozwiał: samolot był „doskonałością niemal w każdym calu”.

Jeszcze w lutym odbyły się kolejne loty testowe. Ostatecznie przez cały 1969 rok trwały różnorakie próby i prezentacje. 31 grudnia 1969 roku Federalna Administracja Lotnictwa wydała certyfikat typu. Samolot był gotowy do obsługi połączeń pasażerskich.

Pierwszy lot zaplanowano na 21 stycznia 1970 roku. Maszyna o nazwie własnej Clipper Young America miała polecieć do Londynu. Jednak problemy z silnikiem spowodowały, że zamiast niej poleciał inny B747 Pan Am Clipper Victor.

Bilety na inauguracyjny lot kosztowały 375 dol. w jedną stronę (dziś byłaby to równowartość około 2 780 dol.). Wyprzedały się już dwa lata wcześniej.

Rychło nowy Boeing stał się prawdziwym przebojem. W roku pierwszego lotu liczba zamówionych maszyn sięgnęła niemal 200 sztuk. Na 450. egzemplarz – a więc oznaczający uzyskanie przez program rentowności, koncern musiał poczekać do 1979 roku. W sumie do końca ubiegłego roku dostarczono 1 548 maszyn, spośród których około pół tysiąca wciąż lata.

B747 stał się w lotnictwie pasażerskim wyznacznikiem prestiżu. Linie, które nie dysponowały tymi samolotami, uchodziły za elitarne. Jednak kluczem do sukcesu było to, że maszyna ta świetnie odpowiadała na potrzeby. Dodatkowo pomógł jej kryzys paliwowy, który spowodował, że pod względem ekonomicznym nowy Boeing zdeklasował swoich konkurentów.

Nowy wielki Boeing cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Samolot stał się bohaterem licznych filmów (na przykład serii „Port Lotniczy”), w wielu odgrywał kluczową rolę – np. scena finałowa "Szklanej pułapki 2".

Po prostu był charakterystyczny, a ze względu na łatwość sterowania pokochali go piloci. I pasażerowie – bo był po prostu wygodny.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.243.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

25 723 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 160 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.