PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zbudowali dla niego największy budynek świata. On też był największy

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
09-02-2019 06:00 |  aktualizacja: 08-02-2019 23:27

Początkowo start nowego Boeinga zaplanowano na godz. 11.00, jednak ze względu na zachmurzenie lot nieco opóźniono, samolot od płyty lotniska Paine Field oderwał się o 11:34. 9 lutego 1969 roku rozpoczęła się nowa era w lotnictwie pasażerskim. Po tym dniu w branży nic już nie było takie same.



Oczywiście nie obeszło się i bez ciemnych kart. Z różnych przyczyn stracono 61 maszyn (około 4 proc. wyprodukowanych), w 29 przypadkach skutkowało to śmiercią pasażerów lub członków załóg.

To właśnie B747 dzierży smutną palmę pierwszeństwa w katastrofach lotniczych, w których zginęło najwięcej osób.

W marcu 1977 r. na Teneryfie w zderzeniu maszyny KLM i Pan Am śmierć poniosły 583 osoby. Ponad pół tysiąca posażerów zginęło także po rozbiciu japońskiego B747 na górze Takamagahara. Spośród 524 osób na pokładzie cudem przeżyły cztery.

B747-400 w malowaniu Qantas. Wielkie Boeingi stały się w wielu krajach samolotami reklamującymi wydarzenia sportowe. Ten konkretny egzemplarz zapowiadał zawody Formuły 1 w Melbourne. Fot. wnp.pl
B747-400 w malowaniu Qantas. Wielkie Boeingi stały się w wielu krajach samolotami reklamującymi wydarzenia sportowe. Ten konkretny egzemplarz zapowiadał zawody Formuły 1 w Melbourne. Fot. wnp.pl

Nowe wersje i schyłek

Sukces rynkowy B747 był możliwy także dzięki stałej modernizacji samolotu. Maszyna była produkowana w pięciu głównych wersjach: 100, 200, 300 i 400 oraz SP. Różniły się one liczbą miejsc pasażerskich, konstrukcją skrzydeł czy długością kadłuba – dotyczyło to tylko SP. Największą wizualną różnicą było przedłużenie (o 7,11 m) począwszy od wersji 300 górnego pokładu, co skutkowało wydłużeniem charakterystycznego garbu maszyny.

Konstruktorzy starali się przede wszystkim zmniejszyć liczbę części. Pierwsze B747 zbudowane były z około 4,5 mln elementów, ostatnie tylko z połowy tej liczby.

Stale poprawiano ekonomikę lotu.

Nie należy zapomnieć także o tym, że B747 doskonale sprawdził się i nadal sprawdza jako maszyna Cargo. Żadna z wielkich firm logistycznych nie mogła obyć się bez popularnego Jumbo.

Ostatnim wcieleniem B747 była wersja 800. Po części powstała ona w odpowiedzi na jeszcze większego niż Boeing B747 Airbusa A380. Samolot był dłuższy, o lepszych osiągach, mógł przewozić większą liczbę pasażerów. Jednak nowy B747 nie powtórzył sukcesu pierwszych wersji. Po prostu czas na czterosilnikowe olbrzymy minął. Okazuje się, że wielkim samolotom wystarczą tylko dwa silniki.

Jednak legenda B747 nie mija, na specjalistycznych forach „nick” z liczbą 747 jest jednym z popularniejszych. Po prostu wielki Boeing podbił wielu miłośników awiacji. Maszyną wciąż można jeszcze podróżować po świecie. Liczną flotę B747 ma niemiecka Lufthansa i brytyjskie British Airways.

Samolot można także oglądać w muzeach. Pierwszy egzemplarz został zachowany w Seattle. Najbliżej Polski legendarnego Boeinga można zwiedzać w niemieckiej Spirze w tamtejszym Technik-Museum Speyer.

Niestety polskich wątków w B747 jest bardzo mało. Maszyna nigdy nie latała w barwach LOT-u, choć istniała możliwość zakupu używanego egzemplarza. Po prostu B747 był zbyt duży.

Na koniec zdjęcia. Poza tytułowym wszystkie przedstawiają modele B747 w skali 1:200. Jumbo jest jednym z najpopularniejszych modeli samolotów, stąd wybór jest ogromny. Na całym świecie organizowane są spotkania kolekcjonerów tych maszyn.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.243.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

25 723 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 160 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.