Zdaniem francuskich ekspertów rezygnacja z produkcji A380 nie zaszkodzi Airbusowi

Zdaniem francuskich ekspertów rezygnacja z produkcji A380 nie zaszkodzi Airbusowi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zdaniem ekspertów zakończenie produkcji największego w świecie samolotu pasażerskiego A380 zmartwi miłośników awiacji, ale pozwoli Airbusowi porzucić pozbawiony perspektyw program i skupić się na lukratywniejszych segmentach produkcji.

  • Airbus poinformował w czwartek, 14 lutego, że produkcja A380 zakończy się w 2021 roku po zrealizowaniu wszystkich istniejących zamówień.
  • Do tej pory użytkownikom dostarczono 234 egzemplarze.
  • Jak wskazuje Stephane Albernhe z firmy doradczej Archery Consulting, popyt na te maszyny już się wyczerpał.

- Zapowiedzi linii lotniczych Emirates, że dokonają rekonfiguracji zamówień, i odwołanie zamówień przez australijskie linie Quantas, ryzyko przyszłych anulowań zamówień przez firmy leasingowe oraz naciski cenowe wywierane na (spółkę matkę British Airways) IAG tylko przyspieszyły tę decyzję - powiedział Stephane Albernhe.

- Nie jest to zatem żadna niespodzianka, nawet jeśli powoduje powszechny żal, gdyż samolot ten był konstrukcją pionierską, jeśli chodzi o koncepcję i rozwiązania techniczne, ale także faktycznie zrewolucjonizował to, co jest udziałem pasażerów - dodał.

Sebastian Zank z agencji badań rynkowych Scope Ratings zaznaczył, że "A380 jest wciąż ulubieńcem pasażerów, lecz prawdziwymi klientami na ten samolot są oczywiście linie lotnicze".

W obliczu przeszacowanego popytu na masowe przewozy dalekodystansowe i pojawienia się w niekorzystnym momencie skoku cen ropy rentowność wielkich czterosilnikowców pogorszyła się.

- Airbusowi trudno było znaleźć nabywców poza towarzystwami, które stały u początku wejścia A380 na rynek - wyjaśnił.

Rezygnacja z produkcji A380 "nie powinna zdestabilizować Airbusa, i to z kilku powodów" - uważa Albernhe.

- Po pierwsze dlatego, że w 2018 roku A380 stanowiły tylko 0,5 proc. łącznej liczby zamówionych samolotów, 1 proc. wartości zamówień netto i 1,5 proc. wartości dostaw. Ponadto w przypadku A380 przez cały czas ponoszono dodatkowe koszty projektowe i produkcyjne w celu ulepszania go, a teraz wydatki te znikną. Jakkolwiek by patrzeć, cały ekosystem był na tę decyzję przygotowany - dodał Albernhe. 

Program A380 kosztował Airbusa 18 mld dolarów i od roku 2015 był rentowny, ale w roku ubiegłym koszty znów przewyższyły wpływy.

Z wyjątkiem Emirates żaden inny przewoźnik nie okazał zainteresowania proponowaną nową wersją A380Neo z bardziej ekonomicznymi silnikami, na której opracowanie trzeba by było wydać od 2 do 3 mld euro.

- Obok A380 Airbus ma wiele innych atutów, pozwalających mu na umocnienie własnej pozycji na rynku samolotów z ponad stu miejscami pasażerskimi. Pod koniec 2018 roku jego portfel zamówień netto opiewał na 7525 maszyn, co przy obecnej wydajności oznacza zapewnienie ciągłości produkcji na najbliższe 9 lat. To rzecz godna uwagi - powiedział Albernhe.

- Airbus może polegać na swym "lodołamaczu", jakim jest rodzina A320. W 2018 roku przypadło na nią 72 proc. łącznej liczby nowo zamówionych samolotów, 80 proc. całości zamówień netto i 78 proc. wartości dostaw. Z powodzeniem wdrożono także do produkcji (szerokokadłubowy dwusilnikowy odrzutowiec dalekiego zasięgu) A350, który w swej kategorii całkowicie spełnia oczekiwania rynku i powinien przynieść wielki sukces komercyjny - podsumował ekspert.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!