Zrezygnowano z budowy superszybkiej kolei magnetycznej w Monachium

Zrezygnowano z budowy superszybkiej kolei magnetycznej w Monachium
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsza w Niemczech komercyjna linia superszybkiej kolei magnetycznej Transrapid nie zostanie zbudowana. Z powodu znacznie większych od zakładanych kosztów projektu zrezygnowano z jego realizacji - poinformował w czwartek minister transportu Niemiec Wolfgang Tiefensee.

Transrapid miał powstać w Monachium do 2012 roku. Jeszcze latem tego roku miała rozpocząć się budowa pierwszego 37-kilometrowego odcinka łączącego monachijski dworzec główny z lotniskiem.

W czwartek niemieckie władze potwierdziły doniesienia mediów, że koszty budowy kolei, oszacowane początkowo na 1,85 miliarda euro, znacznie przekroczą tę sumę i jest wątpliwe, by zamknęły się w kwocie 3 miliardów euro. Poprzednią wycenę sporządzono jeszcze w 2002 roku.

W czwartek rano w Berlinie odbyło się kryzysowe spotkanie z udziałem ministra transportu, premiera Bawarii Guentera Becksteina oraz Petera Loeschera, szefa koncernu Siemens, wchodzącego w skład konsorcjum, które miało realizować inwestycję.

- Projekt budowy monachijskiej kolei magnetycznej upadł - poinformował po spotkaniu Tiefensee.

Już wcześniej ta prestiżowa inwestycja, forsowana przez byłego wieloletniego premiera Bawarii Edmunda Stoibera (CSU) stała pod znakiem zapytania. Jednak w zeszłym roku władze Bawarii, niemieckie koleje (Deutsche Bahn) i konsorcjum niemieckich koncernów uzgodniły sposób finansowania projektu; połowę wszystkich szacowanych kosztów - 925 milionów euro - wziął na siebie niemiecki rząd federalny. Bawaria miała przeznaczyć na inwestycję 490 milionów euro.

Mimo niepowodzenia projektu niemieckie władze i przemysł mają nadzieję sprzedać technologię Transrapid za granicę. Obecnie komercyjna kolej magnetyczna, jeżdżąca z prędkością do 400 km na godzinę, kursuje tylko w Chinach, od 2004 roku na 30-kilometrowej trasie między Szanghajem a tamtejszym lotniskiem. Została zbudowana przez Niemców - konsorcjum Transrapid skupiające Siemensa, grupę ThyssenKrupp i rząd Niemiec.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zrezygnowano z budowy superszybkiej kolei magnetycznej w Monachium

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!