XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Problem polskiej kolei to przestarzały tabor

Problem polskiej kolei to przestarzały tabor
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezes związku pracodawców Forum Transportu Szynowego Piotr Kazimierowski o niedzielnej katastrofie kolejowej na Śląsku, w okolicach miejscowości Szczekociny koło Zawiercia:

"Jest jeszcze za wcześnie, by odpowiedzialne odpowiedzieć na pytanie, co mogło być przyczyną katastrofy kolejowej. Możemy mówić o trzech potencjalnych przyczynach. Był to błąd techniczny, błąd człowieka lub błąd procedur. W przypadku takich katastrof na pytanie o przyczyny może odpowiedzieć tylko szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Czytaj też: Największa katastrofa kolejowa w Polsce od 22 lat

Na pewno odpowiednie służby, takie jak Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury, przewoźnicy i Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych zabezpieczają materiał na miejscu zderzania - dzienniki posterunków ruchu, taśmy z tachografów pojazdów. To pozwoli wyciągnąć odpowiednie wnioski. Być może któryś z maszynistów zasłabł, być może zawiodły urządzenie sterowania ruchem, być może ktoś coś przestawił nie tak jak trzeba - możemy tylko spekulować.

Komisja badająca wypadki kolejowe będzie pracowała tygodnie nad określenie przyczyny katastrofy. Wstępnymi wnioskami będzie dysponowała po miesiącu, być może wcześniej z uwagi na presję społeczną. Możliwe, że za kilka godzin będzie można wyeliminować niektóre możliwe przyczyny katastrofy.

Być może jedną z pośrednich przyczyn katastrofy jest stan infrastruktury kolejowej. Kolej od wielu lat cierpi na braki finansowe. Pieniądze przekazywane na modernizację taboru są delikatnie mówiąc niewystarczające. W Polsce od 20 lat nie kupiono praktycznie żadnej nowej lokomotywy, w Niemczech kupiono ich ponad 1 tys., we Włoszech 500 lokomotyw ruchu pasażerskiego. Nie wspominając już o dziesiątkach milionów euro wydanych na infrastrukturę. Pociągi w Polsce jeżdżą często po torach remontowanych w czasach rządów Gierka. Jak dotąd żadna z opcji politycznych nie chciała zmierzyć się z tym problemem.

Zapewne, gdyby w wypadku uczestniczył tabor nowszej generacji o większej wytrzymałości, skutki zdarzenia byłyby nieco mniejsze. Kolizja drogowa samochodu najnowszej generacji jest znacznie bezpieczniejsza dla pasażera, niż przykładowo maluchem. W Polsce wykorzystuje się tabor 30- i 40-letni. Wówczas te normy były zupełnie inne.

Jest wiele rzeczy na kolei, które wymagają zmian. I tak samo jak w górnictwie - zmiany są pisane krwią ludzką. Miejmy nadzieję, że wyciągniemy wnioski z tego tragicznego wydarzenia i pochylimy się nad bezpieczeństwem transportu kolejowego. Jeśli nie, to kolejne tego typu zdarzenie może być znaczenie bardziej tragiczne".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Problem polskiej kolei to przestarzały tabor

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!